وکیل انحصار وراثت

با افزایش جمعیت و پیشرفت روز افزون جوامع، شناسایی نسب دشوار شده و قوانین، برای وقایع تولد، مرگ و ازدواج، اسناد را جانشین شهادت قرار دادند همچون شناسنامه، سند ازدواج و گواهی فوت. هر شخصی که از دنیا می رود، باید تکلیف مایملک او مشخص شود و اولین قدم برای شروع مراحل قانونی تقسیم اموال به جا مانده از متوفی، دریافت گواهی انحصار وراثت می باشد. گواهی انحصار وراثت یا تصدیق انحصار وراثت، سندی است رسمی که به موجب آن تاریخ دقیق مرگ متوفی و همچنین اشخاصی که ورثه وی شناخته می شوند و میزان سهم الارث هریک از آن ها در آن قید می گردد.

برای آنکه ارث، توسط ورثه دریافت شود در ابتدا باید وارث بودن آنان تایید و در ادامه سهم الارث آنان نیز معین شود. شما می توانید با مراجعه به بهترین وکیل انحصار وراثت و وکیل ارث که کلیه خدمات مربوط به تقسیم ترکه، امور مربوط به میراث و اموال متوفی را بررسی نموده و به نحو احسن به انجام می رسانند، گواهی حصر وراثت دریافت نمایید.

وراث متوفی و اشخاص ذی‌نفع اعم از هر شخصی كه منفعتی در اموال متوفی داشته باشد، می‌تواند از دادگاه درخواست صدور گواهی انحصار وراثت کند. همچنین کسی که ازاثبات وراثت شخصی ازدیگری بصورت غیر مستقیم منتفع می‌گردد، حق درخواست گواهی انحصاروراثت متوفی رادارد، مانندشخصی که سهم الارث برخی ازورثه به اوانتقال یافته است. اگر وراث یا اشخاص ذی‌نفع متعدد باشند، نیازی به درخواست همگی آنها نیست و اقدام یك نفر از آن ها برای ارائه دادخواست و امضاء، كفایت می‌کند.

مطابق ماده 20 قانون آیین دادرسی مدنی : دعاوی راجع به تركه متوفی خواه خواسته، دین و یا مربوط به وصایای متوفی باشد، تا وقتی كه تركه تقسیم نشده در شورای حل اختلاف محلی اقامه می‌شود كه آخرین اقامتگاه متوفی در ایران، آن محل بوده و چنانچه آخرین اقامتگاه متوفی نامعلوم باشد ، رسیدگی به دعاوی یاد شده در صلاحیت شورایی است كه آخرین محل سكونت متوفی در ایران، در حوزه آن بوده است.

ارث

گواهی حصر وراثت از طریق دادخواستی که به شورای حل اختلاف تقدیم می‌شود و با طی تشریفات پیش بینی شده در قانون امور حسبی ، صادر می‌شود.

برای اقدام به این کار برخی مدارک از جمله شناسنامه متوفی و ورثه و گواهی فوت لازم است. همچنین درصورت تاهل متوفی قبل از فوت، ارایه سند ازدواج به انضمام اظهارنامه مالیاتی و استشهادیه ضروری است؛ شهود در دفتر اسناد رسمی شهادت می‌دهند که ورثه متوفی  در تاریخ فوت او، چه کسانی هستند.

پس از ارائه این مدارک توسط ورثه به شورای حل اختلاف، این شورا اقدام به صدور گواهی حصر وراثت می نماید.

طبقات ارث بر اساس قانون مدنی عبارتند از:

طبقه اول:
• پدر و مادر
• فرزندان و در نبود فرزند، نوه یا نوه ها
• همسر متوفی

طبقه دوم:
• پدر بزرگ و مادربزرگ
• خواهر و برادر و در نبود ایشان فرزندان آنها
• همسر متوفی

طبقه سوم:
• عمه، عمو، دایی، خاله متوفی و در نبود ایشان فرزندان آنها
• در نبودن افراد مذکور نوبت به عمه، عمو، خاله، دایی، پدر و مادر متوفی می رسد.
• مسر متوفی

زن و شوهر تنها در عقد دائم از یکدیگر ارث می برند و در تمام طبقات جزء وراث محسوب می شوند.

وراث می توانند در صورت عدم تمایل به مداخله در امور میراث، انجام کلیه امور را به وکیل انحصار وراثت و وکیل ارث بسپارند. در صورت بروز مشکلات در مراحل مختلف مسئله انحصار وراثت نیز می توان در میانه راه، با مدد جویی از وکیل انحصار وراثت نسبت حل و فصل این مسائل اقدام نمود. این وکیل با اشراف کامل نسبت به قانون امور حسبی ، از تمامی جزئیات و مراحل و پیچیدگی های  صدور گواهی انحصار وراثت اطلاع داشته و بر اساس تجربه خود، کوتاه ترین راه را به منظور دریافت گواهی انحصار وراثت طی می نماید. موسسه حقوقی صلح صدرا با برخورداری از بهترین وکیل انحصار وراثت ، آماده خدمت رسانی به هم وطنان گرامی می باشد.