دعاوی ملکی عبارتند از دعاوی مربوط به املاک و مواردی که منشا خواسته در رابطه با یک مال غیر منقول می باشد همچون مغازه، زمین، آپارتمان، باغ و امثالهم. اختلافات و دعاوی ملکی حجم بسیاری از دعاوی حقوقی دادگاه ها را به خود اختصاص داده است. این نوع دعاوی ، از جهت داشتن جنبه ها و زوایای متعدد و مختلف ، شبهات و اختلافات زیادی را برای اشخاص بوجود می آورد. با توجه به پیچیدگی و تخصصی بودن اینگونه دعاوی و همچنین لزوم توجه به شرایط و اجزای دعوی، انتخاب بهترین وکیل ملکی ، مسیر دستیابی به موفقیت را هموار خواهد کرد. 

وکیل ملکی متخصص درامور ملکی، وکیل یا مشاور حقوقی است که در دعاوی حقوقی و کیفری ناشی از اختلافات ملکی تبحر داشته و نسبت به قوانین و مقررات مربوط به املاک و اراضی، آپارتمان ها و سرقفلی املاک تجاری اطلاع و اشراف کامل داشته و بتواند موکل خود را جهت رسیدن به اهداف قضائی، حق و حقوق وی و موفقیت در دادگاه های حقوقی، جزایی، دیوان عدالت اداری و دیوان عالی کشور و کمیسیون های ماده 100 شهرداری و حتی دادگاه های اصل 49 قانون اساسی مربوط به مصادره اموال و سرپرستی اموال یاری و مساعدت نماید. لذا وکیل ملکی در همه حال می بایست اطلاعات جامع و کاربردی حقوقی را در خصوص املاک موضوع اختلاف داشته باشد. از ویژگی های بهترین وکیل متخصص ملکی علاوه بر  داشتن اطلاعات حقوقی لازم آن است که بعنوان یک وکیل با تجربه در امور ملکی شناخته شده باشد و به تمامی عناوین حقوقی در رابطه با املاک از جمله مقررات مربوط به الزام به تنظیم سند، افراز ملک مشاعی، خلع ید، رفع مزاحمت، اجرت المثل ایام تصرف، ابطال قرارداد و فسخ قرارداد، تعدیل اجاره بهای املاک تجاری، اخذ پایان کار و صورت مجلس تفکیکی، دعاوی سرقفلی و حق کسب و پیشه و سایر دعاوی حقوقی ناشی از اختلافات املاک و اراضی اطلاع داشته و اشراف داشته باشد.

دعاوی ملکی به سه دسته حقوقی، کیفری و ثبتی تقسیم می شوند که عمده دعاوی و اختلافات ملکی در دسته حقوقی مطرح می شوند. مهم ترین و پرتکرارترین دعاوی ملکی در محاکم عبارتند از:

دعاوی ملکی حقوقی

-دعوی الزام تنظیم سند رسمی ‌برای املاک

-دعوی الزام به فک رهن و سندهای ضمانتی

-دعوی الزام به دریافت پایان کار( در رابطه با ساختمان‌های مورد تایید کارشناس ساخت و ساز که تکمیل شده)

-دعوی الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی (در رابطه با سازه های  دارای واحد‌های متعدد مستقل)

-دعوی ابطال قرارداد (در رابطه با اشکال در مفاد قرارداد)

-دعوی درخواست دریافت مطالبه‌‌ اجرت المثل

-دعوی فسخ قراردادها (درباره قرارداد های دارای نقص قانونی)

-دعوی تخلیه‌‌ اماکن تجاری (مشمول قوانین خاص خود )

-دعوی درخواست مطالبه سرقفلی و مطالبه حق کسب و پیشه

-دعوی تعدیل میزان اجاره بها بر اساس عرف جامعه( افزایش یا کاهش اجاره)

-دعوی تجویز انتقال منافع از فرد به فردی دیگر.

دعاوی ملکی کیفری

-دعوی جعل اسناد ملکی با نیت کلاهبرداری و فریب دیگران

-دعوی تبانی و فساد در خرید و فروش‌ و معاملات دولتی

-دعوی ارتکاب جرم کلاهبرداری در خرید و فروش و معاملات مسکن و املاک

-دعوی خیانت در امانت

-دعوی فروش غیرقانونی اموال یک شخص به یک یا چندین فرد دیگر

-دعوی خرید و فروش و معامله معارض

-دعوی انتقال منافع ملک غیر به شخص یا اشخاص دیگر

-دعوی مورد استفاده قرار دادن سند جعلی در معاملات ملکی

-دعوی تقسیم کردن املاک و ورود غیرمجاز به ملک دیگران

-دعوی تغییر کاربری زمین کشاورزی بدون مجوزرسمی از مراجع صالح

    دعاوی ملکی ثبتی

-دعوی ابطال سند رسمی

-دعوی اجرای ثبت

-دعوی ابطال اجرائیه‌‌ ثبتی املاک مرتبط

-دعوی ابطال مراحل ثبتی (ابطال سازوکار کمسیون‌های مختلف ثبتی)

-دعوی ابطال نظریه هیات حل اختلاف اداره ثبت و اسناد کشور

-دعوی ابطال سند مالکیت معارض

-دعوی افراز املاک

-دعوی توقیف عملیات اجرایی   

لذا یک وکیل ملکی در تهران که دارای چنین ویژگی هایی می باشد می تواند در دعاوی متعددی که ممکن است از انعقاد یک قرارداد خرید و فروش ناشی گردد، شما را یاری نموده و حقوق قانونی شما را در مواعد مقرر جهت الزام به ایفاء تعهدات قرارداد به طرف مقابل متذکر گردد مثلاً یک وکیل ملکی میتواند علاوه بر تنظیم قرارداد ملکی و یا مشارکت در ساخت شما را با شرایط نحوه اعمال حق فسخ یا ابطال قرارداد و سایر شرایط لازم در قرارداد آشنا نماید و از تضییع حقوق قانونی شما در مواجهه با اشخاص مختلف و احتمالاً سودجو جلوگیری نماید.

بنابراین با توجه به وضعیت و شرایط نابسامان تورمی در اقتصاد کشور که منجر به ایجاد اختلافات عدیده در حوزه خرید و فروش املاک و مسکن گردیده است با بهره گیری از خدمات بهترین  وکیل ملکی در تهران می توانید با توجه به بحران اقتصادی حاضر، قرارداد خرید یا فروش را به گونه ای تنظیم نمایید که در آینده حقی از شما تضییع نگردد.

لذا به همین منظور مؤسسه حقوقی داوری بین الملل صلح صدرا با برخورداری از بهترین وکیل ملکی در تهران و نیز وکیل ملکی مناطق ظفر- میرداماد- ولیعصر می تواند شما را در نیل به اهداف قضایی و حصول به بهترین نتیجه یاری و مساعدت نماید.